Actieradius elektrische auto omhoog met aggregaat STaR

Actieradius elektrische auto omhoog met aggregaat STaR

De beperkte actieradius van elektrische auto’s blijkt voor potentiële chauffeurs een drempel te zijn om over te stappen naar elektrisch rijden. Uitvinder Pim Bekking bedacht een oplossing.

STaR Engines wil met een draagbaar mini-aggregaat de angst verminderen van automobilisten die overwegen over te stappen naar elektrisch rijden. Een tekort aan oplaadpalen vormt dankzij dit aggregaat geen rem meer op de doorbraak van groen rijden.

Extra actieradius van 140 km

Relatief gezien stranden er weinig elektrische, of hybride, rijders zonder energie (3200 elektrische auto’s per jaar versus 3200 brandstofauto’s per dag, cijfers ANWB). Om de ongefundeerde angst weg te nemen, heeft Pim Bekking een draagbare aggregaat ontwikkeld, de Jerr.e. Deze vervangt de traditionele jerrycan met reservebrandstof door een elektrische variant. Elektrische rijders krijgen met dit voorraadje van 5 liter benzine nog eens 140 kilometer extra actieradius. Het aggregaat is voorzien van een standaard Mennekescontact en past met een gewicht van 23 kilogram en afmetingen van 175x330x500mm gemakkelijk in de kofferbak van een auto.

Start-up

Onlangs ontving Bekking met zijn start-up € 2 mln van een collectief informele investeerders onder leiding van Frans van Gils, die ook algemeen directeur bij de start-up is. Bekking: “Wij zijn begonnen met het uitwerken van het technische idee. De zakelijke kant was nog een witte vlek in onze organisatie. Met deze investeringsronde krijgt ons bedrijf een waardering van € 11 mln. De investeerders hebben 20% van de aandelen in handen.”

Autobatterijtechnologie

Bekking stelt dat het nog enige tijd zal duren voor de autobatterijtechnologie genoeg actieradius biedt voor de gemiddelde automobilist. Zijn Jerr.e is, naast reguliere laadpalen, een efficiënte manier om een accu onderweg op te laden, zelfs tijdens het rijden. Het eerste prototype werkt, maar heeft nog kinderziektes. Met partners ontwikkelt StaR Engines oplossingen voor deze problemen. Bekking: ‘We richten ons op de praktische aspecten zoals afdichting, koeling en smering.’

Partners

STaR Engines werkt samen met diverse partners, onder meer de TU Eindhoven. Dynamobouwer Magnetic Innovations buigt zich over de generator en de magneten. Euroring uit Hengelo doet de afdichting van de motor. Benteler Engineering Services levert de koeling en de smering en produceert de eerste aggregaten.

Prototypes

Er zijn momenteel twee prototypes in de maak. Bekking verwacht dat STaR Engines de Jerr.e eind 2015 op de markt kan brengen. Het mini-aggregaat kost enkele duizenden euro’s, denkt Bekking. Vergeleken met de ‘range extender’ van de volledig elektrische BMW i3, die ongeveer € 4500 kost, valt dit wel mee, volgens Bekking: “Dat de helft van de kopers voor deze range extender kiest, betekent dat er een markt voor is.”

Breed inzetbaar

De Jerr.e is ook op andere manieren inzetbaar, bijvoorbeeld in plezierjachten en op campings. StaR Engines kiest echter voorlopig voor een focus op elektrische auto’s. “De motor in de Jerr.E heeft geen vliegwiel, zuiger of krukas. Het aggregaat koppelt de dynamo direct aan de motor. Door lucht in de motor te blazen wordt het principe van een verbrandingsmotor gesimuleerd. Bekking: “Dit is uniek, zodat we meerdere patenten op de vinding hebben aangevraagd.”
(© foto: StaR Engines)