Autodelen: exit UberPop en Lyft? Welkom BlaBlaCar

Autodelen: exit UberPop en Lyft? Welkom BlaBlaCar

Exit UberPop (en Lyft)? De boetes die de Amerikaanse beurslieveling en haar amateurchauffeurs boven het hoofd hangen, zullen een snelle opmars vertragen. Zeker nu uit een Tegenlicht-uitzending is gebleken dat Uber en Lyft helemaal niet zo duurzaam en smart zijn als ze deden geloven. Welkom voor de Franse carpoolwebsite Blablacar, waarop chauffeurs passagiers kunnen vinden voor langere autoritten.

Autodelen stimuleren

BlaBlaCar lijkt een geduchte concurrent te worden voor bestaande bedrijven die in Nederland al langer autodelen stimuleren, zoals Greenwheels, ConnectCar, MyWheels, StudentCar en Drive Carsharing. Het verschil is dat BlaBlaCar een auto met chauffeur aanbiedt.

Chauffeursdiensten

In tegenstelling tot andere chauffeursdiensten die het mogelijk maken om auto’s te delen, zoals de nieuwe app-aanbieders Uber en Lyft, richt BlaBlaCar zich enkel op ritten die toch al gereden worden. Echt carpoolen dus. Dit in tegenstelling tot UberPop, dat amateurchauffeurs met goedkope CO2-uitstotende particuliere auto’s inzet voor een hongerloontje. Dit levert weliswaar veel goedkope taxiritten op door historische binnensteden met parkeer- en uitstootproblemen, zoals in Amsterdam, maar de vraag is of dit een eerlijk en duurzaam verdienmodel is.

Taxibranche en ILT

BlaBlaCar heeft onlangs een investering van 100 miljoen dollar gekregen. Mensen die toch al een bepaalde rit gaan maken, kunnen dit op www.blablacar.nl zetten en kijken of er anderen geïnteresseerd zijn om mee te rijden. De prijsstructuur van BlaBlaCar zorgt ervoor dat chauffeurs de kosten van hun rit kunnen terugverdienen, maar dat zij geen winst maken. Het zal dan ook voor de taxibranche en ILT moeilijker worden om dit echt duurzame en uitstoot-verminderende initiatief te verbieden.

Kosten autodelen

Een rit van Amsterdam naar Parijs kost rond de 35 euro. Dit wordt betaald in cash aan de chauffeur of via de site. BlaBlaCar houdt het geld dan vast en stuurt het pas aan de chauffeur als die bij aankomst een geheime code heeft gekregen van de passagier

Carpooling

BlaBlaCar groeit snel en is ook in Nederland actief. Het bedrijf is vooral groot in thuisland Frankrijk, waar de dienst ook wel bekend staat als Covoiturage. In Duitsland concurreert BlaBlaCar met de lokale dienst Carpooling.com (of ‘Mitfahrgelegenheit’). Ook in Duitsland is het aantal Blablacar-leden al tot meer dan een miljoen gegroeid.

Potentie carsharing

Nicolas Brusson, mede-oprichter van BlaBlacar: “Elke auto kan in potentie een BlaBlaCar worden. Ik wilde het Europese ‘scoutingmodel’ ontwijken – veel bedrijven halen niet genoeg geld op omdat ze weinig uit handen willen geven, en krijgen dan te maken met Amerikaanse concurrenten die meer geld hebben opgehaald.”

Te goedkope benzine

BlaBlaCar wil uitbreiden in onder meer Turkije, Zuid-Amerika en Oost-Europa. Het wil niet naar Amerika, omdat benzine daar te goedkoop is en de afstanden tussen steden te groot.
(© foto: Raet)

Voor meer info:
VPRO Tegenlicht; uitzending over deeleconomie/carsharing: deeleconomie terugblik

nu.nl over investering in BlaBlacar:

Techcrunch over investering in BlaBlacar
Consumentenbond over autodelen
Consumentenbond over BlaBlacar