‘Bijtelling levert Belastingdienst te veel op’

‘Bijtelling levert Belastingdienst te veel op’

‘Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden.’ Dat stelt LeasePlan op basis van onderzoek door een belastingadvieskantoor.

Bijtelling

Zakelijke rijders hadden al langer het gevoel dat ze te veel belasting betalen om met hun auto naar opdrachtgevers te rijden. Dat is nu ook bewezen door onafhankelijk onderzoek. De overheid heeft al bij een bijtelling van 11 procent meer voordeel aan de bijtelling dan redelijk zou zijn. Uit berekeningen met enkele representatieve modellen uit de vloot van LeasePlan blijkt dat leaserijders al jarenlang structureel te veel betalen. Het leasebedrijf wil daarom één kostendekkend bijtellingstarief van 11 procent, met alleen een korting voor (volledig) elektrische auto’s.

Privérijden belast

De fiscale bijtelling is ooit ingevoerd omdat werknemers die een auto ter beschikking krijgen, deze ook voor privédoeleinden kunnen gebruiken. Met de bijtelling wordt loon in natura belast, ofwel de economische waarde van het privérijden. Sinds 2008 is bijtelling echter steeds vaker gebruikt om niet-fiscale doelen te bereiken, zoals de ambitie van het kabinet om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Deze niet-fiscale doelen hebben inmiddels een aanzienlijke invloed op de hoogte van de bijtelling.

Leaserijders

‘Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling’, zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. ‘Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op 11 procent. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen.’

Nauta Dutilh

De leasemaatschappij heeft advocatenkantoor Nauta Dutilh ingeschakeld om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. LeasePlan wil een fiscaal systeem dat het privégebruik van een auto eerlijker belast. ‘We pleiten voor een eerlijkere en reëlere bijtelling. Het liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting.’

Uniform tarief

Invoering van een uniform tarief kan zelfs meer belastinggeld opbrengen, stelt LeasePlan: ‘Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook zullen meer leaserijders de volledige bijtelling gaan betalen. En wanneer privékilometers met de relatief jonge en schone leaseauto’s worden afgelegd in plaats van met de gemiddeld acht jaar oude privéauto’s, is dat ook nog eens goed voor het milieu.’

Bronnen en meer info:
BC.nl
Beeld : Belastingbelangen / Belastingbelangen