BPM afgeschaft; elektrische rijders gedupeerd?

BPM afgeschaft; elektrische rijders gedupeerd?

Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, wil de BPM op termijn afschaffen, zo meldt het Algemeen Dagblad.

De vraag is of rijders die kozen voor een elektrische, of hybride, auto door de BPM-afschaffing worden afgestraft met een hogere wegenbelasting. Een brede lobby van belangengroepen heeft in ieder geval gereageerd dat 100% elektrisch rijden gestimuleerd moet blijven worden.

BPM

Reden voor de afschaffing is dat autokopers steeds vaker nieuwe auto’s importeren om een hoge BPM te voorkomen. De opbrengst van de BPM is gedaald van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard euro. Niet alleen doordat belastingbetalers meer auto’s importeren, maar ook door de crisis en de komst van elektrische auto’s, waar geen BPM op wordt geheven. Auto’s worden ook steeds milieuvriendelijker. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder BPM.

Leasemaatschappijen

Het AD heeft berekend dat een auto in 2007 nog gemiddeld 7.200 euro opleverde voor de schatkist. In 2013 was dat nog maar 2.700 euro. Volgens bronnen wil het kabinet echter voorkomen dat leasemaatschappijen in de rode cijfers duiken omdat hun auto’s ineens minder waard zijn door de BPM direct af te schaffen, zodat de afschaffing niet direct wordt ingevoerd.

Belastingstelsel

de Waal van branchevereniging Bovag verwacht dat de afschaffing van de BPM op z’n vroegst in 2017 plaatsvindt. Dan wordt het nieuw belastingstelsel voor auto’s van kracht. “Dat Wiebes van de BPM af wil, is niet nieuw. Dat heeft hij vorig jaar ook al gezegd. Het systeem is een juridisch gedrocht dat veel rompslomp met zich meebrengt en ook in Europa niet goed valt.”

Aanschafbelasting

Wiebes zal zijn plannen voor autobelastingen van 2017 tot 2020 in de zomer van 2015 definitief presenteren. Het gaat dan niet alleen om de BPM, de aanschafbelasting, maar ook om motorrijtuigenbelasting, accijnzen en bijtelling. Vaak betekent dit dat bestaande gevallen, die niet meer terug kunnen, het gelag betalen. Rijders van milieuvriendelijke auto’s krijgen dan de rekening gepresenteerd voor hun investeringen in het minder uitstoten van CO2.

Budgetneutraal

Wiebes wil het nieuwe stelsel ‘budgetneutraal’ introduceren. Als de inkomsten aan de ene kant teruglopen, moeten ze elders worden teruggehaald. Dat kan betekenen dat het gebruik duurder wordt door een hogere motorrijtuigenbelasting.

Bronnen en meer info:
Algemeen Dagblad