Elektrische auto’s kwetsbaar door draadloze aansturing?

Elektrische auto’s kwetsbaar door draadloze aansturing?

Een kenmerk van elektrische auto’s is de grote afhankelijkheid van een boordcomputer, bijvoorbeeld om de actieradius weer te geven. Dit roept vragen op over de beveiliging tegen ongewenste indringers.

Een Amerikaanse senator stelt dat auto’s die draadloze technologie gebruiken flinke gaten in de beveiliging hebben, waardoor ze kwetsbaar zijn voor misbruik. Ook de privacy van de autobezitter zou in gevaar komen.

Elektrische auto extra kwetsbaar

Amerikaanse bedrijven mogen zich zorgen maken nu Senator Edward Markey bij een groot aantal autofabrikanten heeft nagevraagd hoe zij draadloze technologie in hun voertuigen beveiligen tegen hackers. Ook wilde de senator weten hoe de data is beveiligd die boordcomputers verzamelen. Vooral elektrische en hybride auto’s maken gebruik van boordcomputers met geavanceerde software die ook draadloos verbonden zijn met internet.

Voertuigen draadloos aanvallen

Markey besloot de vragen te stellen nadat onderzoekers een methode hadden getoond waarmee hackers voertuigen draadloos kunnen aanvallen. De auto’s konden zo onder andere onverwacht accelereren, terwijl ook de verlichting en de claxon geactiveerd of uitgeschakeld konden worden.

Autofabrikanten doen te weinig

Markey zou in totaal van zestien autofabrikanten antwoord hebben gekregen op zijn vragen, schrijft persbureau AP. Op basis van de antwoorden concludeert de senator dat autofabrikanten onvoldoende maatregelen nemen om auto’s adequaat te beveiligen tegen hackers. Tegelijkertijd zorgt het verzamelen van gebruikersdata, waarvoor autofabrikanten veelal derde partijen inschakelen, voor privacyproblemen.

Hackincidenten

De senator stelt verder dat vrijwel geen van de ondervraagde autofabrikanten antwoord had op vragen over eerdere hackincidenten. Ook het feit dat vrijwel elke autofabrikant eigen technologie op de markt brengt zou de beveiliging niet ten goede komen. Verder verzamelen een groot aantal van hen persoonlijke gegevens die draadloos worden verstuurd. Daarbij noemen de autofabrikanten veelal als reden ‘het verbeteren van de belevenis van de klant’, terwijl de meeste chauffeurs niets weten over deze data-inzameling en dus ook geen toestemming hebben gegeven.

Voor meer info:
ABC News