Elektrische motor bijtellingsvrij, fluisterstil en zonder uitstoot

Elektrische motor bijtellingsvrij, fluisterstil en zonder uitstoot

Tesla heeft de elektrische auto hip gemaakt. Welk bedrijf doet dit voor de elektrische motor, die bijtellingsvrij is? Het oprukken van milieuzones waar vervuilende voertuigen niet meer welkom zijn, maakt de vraag actueel hoe ver vergroening van gemotoriseerde tweewielers is gevorderd.

Omdat Amsterdam vanaf 2018 vervuilende tweetaktmotoren wil verbieden binnen de ring, ontstaat hier een interessante markt voor alternatieven. Smartdriving schreef al eerder over de stijgende populariteit van elektrische fietsen en hippe brommers die op de markt komen. Motoren, die ook de snelweg op mogen en dus nog meer mogelijkheden bieden, zijn er echter nog weinig te koop in Nederland.

Motor elektrisch aandrijven

Toch ligt het erg voor de hand om een motor elektrisch aan te drijven. Ze zijn lichter dan auto’s en hebben dus minder dure batterijen nodig. Vooral oude modellen die geen katalysator hebben, vervuilen meer dan auto’s. Ze maken meer lawaai, zodat de milieuwinst tweevoudig is: niet alleen minder CO2-uitstoot, maar ook minder geluidshinder. De elektrische aandrijving betekent dat de motor nauwelijks geluid maakt en geen uitlaatgassen produceert. Rijden door de natuur betekent dus echt frisse lucht happen. Bovendien geeft de motor geen hitte af zodat er niets kan vlam vatten of smelten. Ook is het niet meer nodig om te schakelen.

Motor bijtellingsvrij

Andere voordelen van elektrische motoren zijn dat er geen bijtelling voor betaald hoeft te worden, parkeren gratis is in de stad én dat de overheid ondernemers milieu-investeringsaftrek (MIA) geeft. Deze geldt voor alle voertuigen die voorzien zijn van een brandstofcel of lithiumhoudende accu voor de opslag van energie voor de aandrijving. Maar niet voor fietsen, bromfietsen, snorfietsen, quads, gehandicaptenvoertuigen. Het gaat alleen om vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht en voor een voertuig met:

  • kenteken en CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, of
  • zonder kenteken met een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu.

MIA voor motor

De MIA van 36% wordt berekend over het voertuig en eventueel een vast verbonden zonnepaneel en een oplaadstation. Wie wil profiteren van deze subsidie kan voor maximaal € 50.000 van het investeringsbedrag milieu-investeringsaftrek krijgen.

Motor op de zaak

Motorliefhebbers met een eigen bedrijf betalen geen bijtelling over de nieuwwaarde bij een motor op de zaak, zelfs niet als ze meer dan 500 kilometer privé rijden. Tel daarbij op dat je met een motor vaak sneller op een bestemming bent dan met de auto en je onbeperkt bijtellingsvrij privé rijdt. Je moet alleen de privékilometers registreren en het eigen bedrijf een redelijke kilometervergoeding betalen. De btw bij aanschaf kun je terugvorderen. De onderhoud- en afschrijvingskosten gelden als aftrekpost en ook de btw krijg je terug van de belastingdienst.

ESP en Alta Motors

Slimme bedrijven zijn uiteraard al op deze markt ingesprongen, maar in Nederland zijn er nog relatief weinig elektrische motoren te koop. De website egear heeft er elf, van vier aanbieders, op een rij gezet. Een autobedrijf als ASP, dat eerder ervaring opdeed met de verkoop van de elektrische Tesla Model S, importeert en onderhoudt onder de naam ESP Electric Speed Products het Amerikaanse merk Alta Motors. ESP-eigenaar Adrie Peene: ‘Alta Motors produceert hele snelle en sportieve elektrische motoren. Daarbij is de actieradius behoorlijk groot.’

Zero Motorcycles

Het Amerikaanse merk Zero Motorcycles lijkt het beste aanbod te hebben met prijzen vanaf 10.300 euro, inclusief BTW, tot ruim 18.000 euro en een bereik van 211 tot 300 kilometer (met extra accupakket).

Electric Motorcycles

Electric Motorcycles biedt motoren aan van Europese fabrikanten. Het Spaanse Volta heeft in Nederland een vanaf prijs van 9.000 euro. De BCN, 33 pk/25Kw DC-elektromotor levert evenveel vermogen als een 400 cc benzinemotor en mag met een A1-rijbewijs gereden worden. De overbrenging gaat via een automatische, onderhoudsvrije transmissie met riemaandrijving. Het koppel bedraagt 67Nm. De 74V/3.1 kWh Lithium Polymeer batterij kan via een normaal 220V stopcontact in slechts 2 uur volledig worden opgeladen.

Het Italiaanse Energica produceert twee modellen: de Streetfighter Eva en de Superbike Ego. Deze worden ontworpen en gebouwd met behulp van 3D-printing en technieken uit de Formule 1.

Het Italiaanse merk Tacita levert een off-road motor met respect voor milieu en medemens. Het is een vol-elektrische enduro, met de volgende uitvoeringen die te koop zijn in Nederland: T-Race Diabolika, T-Race Cross, T-Race Enduro, T-Race rally, T-Race Motard

KTM

KTM, tot slot, heeft een uitgebreid dealernetwerk in Nederland, maar levert vooral brandstofmotoren. Het heeft een elektrisch model, de KTM Freeride E, met een maximumsnelheid van 75 kilometer per uur en een actieradius van 20-45 minuten voor een prijs van 10.995 euro.

Beeld Elektrische motoren: Editorsproject / Joris Spuesens