Plug-In Hybride leasemarkt zakt in

Plug-In Hybride leasemarkt zakt in

Het aantal bestellingen van een plug-in hybride is in het eerste halfjaar van 2016 fors gedaald. Was vorig jaar nog 12% van alle nieuw bestelde leaseauto’s een plug-in hybride, dit jaar is dat nog maar 4%. Dat blijkt uit cijfers van LeasePlan Nederland.

Het jaar 2016 geldt als een ‘overgangsjaar’ in de autobelastingen. Nu de bijtelling voor de meeste nieuwe plug-in hybrides is gestegen van 7% naar 15%, laten leaserijders de stekkerauto links liggen. Ook diesel is minder in trek, nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn. Dit komt ten gunste van benzineauto’s: het aandeel bestellingen steeg van 37% naar maar liefst 58%. Het aandeel elektrisch groeide wél licht, van 1% naar 2%. Maar liefst 94% van de leaserijders bestelde in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66% vorig jaar. Duidelijk is dat als de financiële prikkels wegvallen, de leaserijder weer voor de bekende klassiekers kiest in plaats van de hybride. De Volkswagen Passat, de Golf en de Opel Astra zijn de meest bestelde modellen van 2016 onder zakelijke rijders. Daarnaast verlengen veel leaserijders hun bestaande contract, om langer van de oude bijtellingstarieven te kunnen profiteren.

Eerlijker belastingplan

Volgens Martijn Versteegen, Marketing Directeur bij LeasePlan Nederland, moet er een eerlijker belastingsysteem komen: ‘Je ziet dat de leaserijder direct reageert, nu het nieuwe bijtellingsregime nauwelijks ruimte biedt om te kiezen voor je portemonnee. Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan. Wij pleiten dan ook nog steeds voor een eerlijker belastingsysteem en dat is volgens ons betalen naar gebruik. Dat zal pas ècht leiden tot minder kilometers, minder files en minder CO2-uitstoot.’

Plug-in Hybride

Het aandeel private leaseauto’s bij LeasePlan neemt toe. Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren dan ook private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Private leaserijders kiezen daarbij vaak voor een lang contract van gemiddeld vijf jaar. Volgens de leasemaatschappij is de markt in het afgelopen jaar verdubbeld. ‘De acties van LeasePlan met onder meer GAMMA en Albert Heijn hebben private lease in een stroomversnelling gebracht. De voorwaarden en regels van het Private Lease Keurmerk, waaraan ook wij voldoen, geven de consument duidelijk vertrouwen. Wij zien daarnaast dat het private leaseaanbod steeds volwassener wordt’, zegt Versteegen.

De leasemaatschappij ziet verder een groeiend aantal leasecontracten dat via lokale dealers wordt afgesloten. Het gaat daarbij vooral om bestellingen vanuit het midden- en kleinbedrijf. Versteegen ziet hierbij vooral kansen op regionaal gebied: ‘Uit recent onderzoek door de ZZP Barometer blijkt inderdaad dat de meeste leasebestellingen nog plaatsvinden via de dealer, gevolgd door de bank en LeasePlan als leasemaatschappij in het bijzonder. We zijn natuurlijk blij dat de leaserijder ons rechtstreeks weet te vinden, maar dit laat meteen ook de potentie zien van onze regionale partners.’

Autobrief 2

LeasePlan verwacht dat de recent door de Eerste Kamer goedgekeurde Autobrief 2 zijn schaduw zal werpen op de tweede helft van 2016. Vanaf 2017 geldt voor alle nieuwe leaseauto’s een bijtelling van 22%. Alleen voor elektrische auto’s geldt een bijtelling van 4%. Deze maatregel zal het volledig elektrisch rijden wel bevorderen volgens de leasemaatschappij. ‘Elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker door een breder aanbod, kortere laadtijden en een grotere actieradius’, meent Versteegen. ‘Maar we verwachten dat ook occasionlease aan populariteit zal winnen. Occasions zijn sowieso goedkoper in de lease. Je kunt met een occasion leaseauto nog profiteren van de oude bijtellingsregels tot een maximale looptijd van 60 maanden na de eerste tenaamstelling.’

LeasePlan verwacht eind 2016 nog een run op semi-elektrische leaseauto’s in verband met lage bijtelling. De leasemaatschappij voorspelt daarnaast dat de nieuwe Renault Mégane station, de elektrische Hyundai Ioniq, en de nieuwe Tesla Model 3 in de smaak zullen vallen bij leaserijders.

Bron: LeasePlan Nederland