Tesla-batterij en aandrijfas getest door specialist

Tesla-batterij en aandrijfas getest door specialist
EXPERTBIJDRAGE

De gebruiksduur van de batterij en de aandrijfunit van de Tesla Model S krijgen de laatste tijd kritiek. Smart Driving vroeg een expert om essentiële onderdelen van de Tesla Model S te testen. Tesla biedt inmiddels extra garantie op de aandrijfunit.

Sjef van Merriënboer, specialist op het gebied van elektrische componenten, rijdt zelf in een Tesla Model S en heeft veel ervaring met het laden van batterijen. Hij geeft andere rijders van een Tesla Model S tips om de actieradius te verbeteren door de Li-ion batterijen en de aandrijfunit voorzichtig te behandelen. Zo heeft hij eens een record van 438,6 kilometer met één lading bereikt in een rit met een gemiddeld verbruik van slechts 153 W/km.

Levensduur Tesla-batterij

‘Iedereen is erg benieuwd hoe lang de batterijen in elektrische auto’s het uithouden’, begint Van Merriënboer. ‘De auto met de grootste actieradius, de Tesla Model S, is natuurlijk relatief kort op de markt en de accupakketten zijn moeilijk te vergelijken met andere stroombronnen in voertuigen, zoals vorkheftrucks en fietsaccu’s, hoewel dit ook meestal Li-ion batterijen zijn. Als deze minder snel slijten dan Tesla-accu’s, heeft dat uiteraard ook te maken met het specifieke gebruik door een Tesla Model S. Vergeet niet dat de accu van een Model S voortdurend wordt ontladen en een beetje bijgeladen wordt wanneer je het stroompedaal loslaat.’

Remmen

‘Dat gebeurt bij mij wel honderd, misschien tweehonderd keer op een dag, want ik trap alleen in het uiterste geval mijn rem in (en heb er dan de pest in omdat ik blijkbaar niet tijdig heb geanticipeerd op het verkeer). Het ene voordeel (meer kilometers) is dus misschien tevens een nadeel qua levensduur. Op zijn Cruijffiaans: elk voordeel heb zijn nadeel.’

Stilstandverlies

‘Stilstandverlies is mij een doorn in het oog. Mijn auto staat onverwarmd binnen en verliest dan kilometers, maar gelukkig geen tien per nacht. Ik zet alle spanning van de batterij af en hoop daarmee een aantal verbruikers af te sluiten van de spanning.’

Inductief laden

‘Ik blijf me afvragen: wanneer komt het inductief laden tijdens de rit op de snelweg aan de orde? Dan maakt het niet meer uit of je batterijen slijten, je hebt toch altijd voldoende stroom zonder te moeten wachten bij een Supercharger. Bovendien kun je langer doorrijden doordat batterijen opladen tijdens een rit. En ook in binnensteden is er dan overal laadcapaciteit voorhanden, zonder dat je een parkeervergunning nodig hebt. Handig, omdat Tesla geen Superchargers heeft in stadscentra en langzaam laden duur uitpakt vanwege hoge parkeertarieven.’

Rechtervoet

‘Alles valt en staat ook met het gewicht van je rechtervoet en de luchtweerstand door wind. Ik gebruikte vanuit Duitsland bijvoorbeeld meer energie omdat ik tegenwind had. Dan kom ook ik op 205 W/km. Wind mee geeft bij dezelfde snelheid 185 W/km. Die snelheid houd ik dan op ongeveer 100 tot 110 km met de cruisecontrol. Bij een ritje naar de Supercharger in Amsterdam verbruik ik slechts 157 W/km over 120 km.’

Koppel

‘Ondanks de, meestal ongefundeerde, kritiek die ik in media lees, hoor je mij niet klagen over de service van Tesla: ik heb gratis inklapbare spiegels gekregen bij mijn laatste onderhoudsbeurt, waarbij ik ook al gratis een nieuwe drive unit en nieuwe motoren heb gekregen. Mijn rustige rijstijl is blijkbaar geen garantie om speling te voorkomen. Een paar keer lekker vol op het gas doet het spul geen goed. Bij de 60kW-versie komt dit probleem amper voor, omdat deze minder koppel heeft en dus niet zo onstuimig optrekt.’

Vervangende batterij

Hoe snel een batterij slijt bij normaal gebruik, kan Tesla alleen bij benadering zeggen, omdat dit sterk afhangt van individuele omstandigheden. Ook weet Tesla nog niet wat de de prijzen van een vervangende batterij worden. Wel is de verwachting dat die aanzienlijk goedkoper zijn dan de huidige accupakketten, met name door schaalvoordelen die Tesla hoopt te bereiken als het vanaf 2017 de productie van accu’s in eigen handen neemt in de nieuw te openen Gigafactory in de VS.

Batterijgarantie

Voor accupakketten die meer dan normaal slijten, verwijst Tesla naar de garantievoorwaarden. Als een batterij het volledig begeeft binnen acht jaar, dan krijgt een Tesla-eigenaar een nieuw pakket, maar reguliere slijtage is niet gedekt. Een woordvoerder formuleert het als volgt. ‘We bieden al onze klanten de volgende standaardgarantie (Engels): The battery warranty covers manufacturing defects and external damage, but does not cover regular wear and tear. Lithium ion batteries have a natural capacity loss over time and use, but this can vary greatly depending on external factors, in particular the environmental conditions and usage patterns. Due to the many factors influencing capacity loss, we do not guarantee the battery against wear and tear and do not predict nor advise how much that loss may be, or over what time period. However, if a customer has a concern about their range at any time they are welcome to contact our service team and we can do a very detailed analysis on a case by case basis to determine if their capacity loss is normal wear and tear or due to a defect or fault within the battery.’

Bronnen en meer info:

Battery University

Beeld : Sjef van Merrienboer / Sjef van Merrienboer