TU Delft transformeert waterstofauto in rijdende energiecentrale

TU Delft transformeert waterstofauto in rijdende energiecentrale

Onderzoekers van de TU Delft zijn erin geslaagd om een stopcontact als elektriciteitsuitgang te ontwerpen en te installeren op de Hyundai ix35 Fuel Cell, de elektrische waterstofauto.

Persbericht – De onderzoekers hebben er hiermee voor gezorgd dat de zero-emission Hyundai ix35 Fuel Cell nu een energiecentrale op wielen is. Je kunt er bijvoorbeeld de wasmachine op laten draaien. Dit is een Europese primeur. De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen, zoals in het programma Car as Power Plant. ‘De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening’, zegt Frank Meijer, hoofd van de afdeling Waterstof Elektrische Mobiliteit van Hyundai. ‘Waterstofauto’s produceren elektriciteit, warmte en schoon water, wat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. Wij zijn er trots op dat dergelijke energie geleverd kan worden door de Hyundai ix35 Fuel Cell.’

Commercieel inzetbaar

De Hyundai ix35 Fuel Cell kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. De auto is in staat elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

De Hyundai ix35 Fuel Cell is de eerste commercieel inzetbare waterstofauto ter wereld. Momenteel rijden er meer dan 250 Hyundai-waterstofauto’s in Europa, verdeeld over dertien landen. Dat is meer dan alle waterstofauto’s van alle andere fabrikanten bij elkaar. In Nederland zijn 25 Hyundai’s ix35 Fuel Cell op kenteken gezet. Hyundai verwacht dit aantal ruimschoots te overtreffen in 2016.

Subsidie voor waterstofauto

Met de keuze voor de waterstofauto stimuleert de Nederlandse overheid milieuvriendelijk rijden. Auto’s moeten steeds schoner, maar de ‘gewone’ diesel- en benzinemotoren hebben geen antwoord op de steeds strengere regels. Ook de hybride auto krijgt straks geen subsidie meer. De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is wél een schone auto. Bovendien levert rijden op waterstof ook nog eens veel belastingvoordeel op.

De subsidie voor auto’s met een hybride aandrijfsysteem verdwijnt. Alleen volledig elektrische auto’s zoals de Hyundai IONIQ en de elektrische auto op waterstof Hyundai ix35 Fuel Cell blijven in het lage 4% bijtellingstarief.

Bron: Hyundai