Verkoopwaarde elektrische occasion lastig te bepalen

Verkoopwaarde elektrische occasion lastig te bepalen

Wie of wat bepaalt de verkoopwaarde van tweedehands elektrische auto’s in Europa? Een Duitse garagehouder uit Obrigheim beschikt over zoveel elektrische occasions dat hij een belangrijke bron is geworden om afschrijvingen te berekenen.

Afschrijving elektrische occasion

In Brits onderzoek naar de afschrijving van auto’s blijken drie elektrische auto’s in de top 10 voor te komen: Renault Fluence, Nissan Leaf en Citroën C-Zero. Het zijn modellen met een beperkte actieradius en accu’s waarvan de vervangingswaarde slechts na verloop van tijd duidelijk zal worden.

Berlingo en Kangoo

Fluences, Leafs en C-Zero’s zijn auto’s die je nauwelijks aantreft bij Green Car City in Obrigheim. Deze garage, met daar achter een zelfgebouwde opslaghangar bedekt met zonnepanelen, blijkt het grootste verzamelcentrum van oude elektrische auto’s in Europa te zijn. Hier verzamelt en verkoopt de 56-jarige Joachim Stueber al tien jaar lang gebruikte elektrische auto’s. Vooral Citroën Berlingo en Renault Kangoo.

Zonnepanelen

“Mijn eerste elektrische auto kocht ik zo’n tien jaar geleden. Iedereen in het dorp verklaarde mij voor gek. Net zoals toen ik de eerste in het dorp was die een hangar vol legde met zonnepanelen. Men lachte mij uit. Nu lach ik. Mijn zonnepanelen zijn al jaren afbetaald en ik krijg voor iedere kWh die ik opwek 0,63 euro uitbetaald door de overheid”, grijnst Joachim. Dat terwijl de prijs van een kWh in Nederland en Duitsland inmiddels is gedaald naar rond de twintig cent.

Tweedehands elektrische auto

Dezelfde slimme handel haalt de gewiekste garagist nu uit met oude elektrische auto’s. Iedereen die een losse auto, of een partijtje, kwijt wil, weet hem te vinden. Vooral een serie met dezelfde modellen is voor hem interessant. Blik-, computer- of accuschade geen probleem. Van twee of drie beschadigde auto’s fabriceert hij in no-time een rijdend exemplaar. Hij heeft diverse prototypes staan, bouwjaar 2001 en 2004, die nog steeds uitstekend functioneren. Op een kaart in zijn overvolle kantoor heeft hij vlaggetjes geprikt op de locaties waar hij elektrische auto’s naartoe geëxporteerd heeft.

Elektrische taxi

“Ze gaan naar alle landen in Europa. Ze gebruiken mijn elektrische auto’s bijvoorbeeld als taxi in Kiev. Ik heb in totaal al meer dan honderd elektrische auto’s verkocht. Dit komt dan nog bovenop het gewone werk dat ik doe voor klanten met ouderwetse brandstofauto’s. Maar het liefste sleutel ik aan elektrische auto’s, want daar krijg ik geen vieze oliehanden van.”

Hoewel Stueber ook nieuwere modellen inkoopt en verkoopt, zoals de Citroën C-Zero, gaat zijn voorkeur uit naar de oudere. “Die beschikken over een eigen accu. Je hoeft de accu’s niet te huren, zoals bij de nieuwere modellen van Renault, zodat je minder administratieve rompslomp hebt.”

Huurbatterijen

Qua afschrijving blijken auto’s met huurbatterijen minder waardevast. Groen7 heeft bijvoorbeeld uitgezocht dat de Renault Fluence ZE, een elektrische versie van de Renault Megane Sedan, tweedehands minder kost dan 10.000 euro. Zet dat af tegen de prijzen die Stueber rekent voor een Renault Kangoo en Citroen Berlingo mét batterijen. Hij heeft diverse modellen die al uit 2002 stammen en circa 12000 kilometers gereden hebben. Ze kosten minder dan 10 mille. Deze auto’s hebben een actieradius van circa 80 kilometer op batterijen. “Maar mijn secretaresse rijdt met een Kangoo en die hoeft nooit meer te rijden dan 20 tot 30 kilometer per dag, dus voor haar is het geen enkel probleem. Dat geldt trouwens voor de meeste mensen die een auto gebruiken voor woon-werkverkeer.”

NiCd

In de oudere auto’s zitten NiCd-batterijen en volgens Stueber is dat weliswaar een verouderde soort, maar wel een die voordelen biedt: “NiCd-batterijen in elektrische auto’s slijten nauwelijks, weet ik inmiddels uit ervaring. Wat de afschrijving van een elektrische auto nu echt moet zijn, weet eigenlijk niemand. Er zijn verzekeraars en zelfs professoren van Duitse Universiteiten die contact met mij opnemen om hierover uitleg te krijgen. Dat zegt genoeg over de onzekerheid die nog heerst. Maar ik kan als ervaringsdeskundige wel vertellen dat elektrische auto’s motorisch minder slijten en veel minder onderhoud nodig hebben dan dezelfde modellen die rijden op fossiele brandstof. En het grootste voordeel van de Kangoo en Berlingo, is dat je onderdelen van de brandstofvarianten kunt gebruiken die volop zijn te vinden bij de sloop.”

Renault Fluence

Toch zijn de verkoopprijzen van tweedehands Renault Fluences vrij laag, waarschijnlijk omdat ze huuraccu’s gebruiken. Als je 10.000 kilometer rijdt per jaar, betaal je circa 82 euro per maand aan accuhuur. Daar krijg je dan wel de zekerheid voor dat er altijd een goed accupakket in de auto zit. Maar omdat de Renault Fluence, bijvoorbeeld, ook tweedehands weinig opbrengt, lijkt dit verkoopargument niet bij te dragen aan het verkoopsucces. De Zoe, een ander model van Renault, dat ook met eigen batterijen aan te schaffen is, lijkt daarom ook populairder. Zeker ook omdat Renault inmiddels modellen op de markt brengt met een actieradius van 400 kilometer.

Citroen C-Zero

Prijzen voor gebruikte auto’s met eigen batterijen, zoals de Citroen C-Zero, liggen tussen de 11.000 en 21.500 euro. De Peugeot Ion kost gebruikt zelfs nog bijna 29 mille, terwijl de Mitsubishi i-Miev, dezelfde als de Citroen C-Zero, met occasions tussen de 9.950 en 23.494 euro het goedkoopst is. Deze kosten circa 11.000 tot 14.000 euro voor een auto uit 2010 of 2011 met maximaal 40.000 kilometer op de teller.

Nissan Leaf

Bij de Nissan Leaf beginnen de prijzen rond de 14 mille voor exemplaren uit 2011 met 70.000 gereden kilometers. Flink meer dan een Fluence kost. Een elektrische Nissan Leaf (nieuw rond de 35 mille) kost ongeveer evenveel als de Nissan Quashqai 2.0 uit hetzelfde jaar (eveneens nieuwprijs rond de 30-35 mille), die rijdt op fossiele brandstof.

Tesla Model S

De Tesla Model S, lijkt minder last te hebben van afschrijving. Voor een gebruikte Model S met 85 kwh, goed voor circa 400 kilometer, wordt nog rond de 62.000 euro gevraagd op Autoscout. Bij een catalogusprijs van 110.000 euro is dat een afschrijving van 48.000 euro over ruim 3,5 jaar. Nieuwe eigenaren van een Tesla Model S uit 2013 profiteren nog tot eind 2018 van 0 procent bijtelling. Ze betalen geen wegenbelasting en kunnen levenslang gratis laden bij de Tesla Superchargers, waarvan er steeds meer bijkomen in Europa. Bovendien biedt Tesla 4 jaar, of 80.000 kilometer garantie op de auto, en zelfs 8 jaar op de batterijen en aandrijflijn. Omdat de Tesla’s razend populair zijn, geldt er voor een nieuwe Tesla een wachttijd. Al deze factoren verklaren wellicht de populariteit . De Tesla Model S heeft dan ook een veel hogere restwaarde dan de gemiddelde elektrische auto.

Bronnen en meer info:
Groen7

Op Autotelex is het ook mogelijk om op kenteken te zoeken naar dagwaardes van auto’s

Beeld stueber-greencarcity: www.editorsproject.com / Joris Spuesens