‘Verzekeringsbranche: vreest zelfrijdende auto’s en drones’

‘Verzekeringsbranche: vreest zelfrijdende auto’s en drones’

De verzekeringsbranche staat voor een grote omwenteling. Zoveel wordt duidelijk uit een artikel op AMweb.

Voor verzekeraars bespreekt AMweb, hét platform voor professionals werkzaam in de financiële dienstverlening, een white paper van CRM Partners. Hierin worden zelfrijdende auto’s, drones en andere technologische ontwikkelingen aangestipt als innovaties die de verzekeringsbranche zullen ontwrichten. CRM partners stipt in totaal zeven ontwrichtende technologieën aan.

Verzekeringsbranche

Het gaat om peer-to-peer en usage based verzekeren, waarvoor een IT-bedrijf als ULU al een app heeft uitgebracht waarmee de verzekeringsbranche kan experimenteren. Maar ook over drones, The Internet of Things, zelfrijdende auto’s, wearables, augmented reality.

Verschuiving

De lezers van AMweb nemen het nieuws vooralsnog met een korreltje zout, zo blijkt uit de reacties, bijvoorbeeld die van Melanie Cornelissen-Hermes: “Van een ontwrichting van de verzekeringsbranche zou ik niet willen spreken, wel een verschuiving. De markt zal namelijk verschuiven van een verzekering voor het handelen van de bestuurder naar een verzekering voor de producent van de auto c.q. de aanbieder van het netwerk waarvan de zelfrijdende auto gebruik maakt.”

Delta Lloyd

De verzekeringsbranche heeft deze innovaties nog niet goed in het vizier volgens AMweb en CRM Partners. De whitepaper behandelt het effect van deze trends en welke stappen verzekeraars kunnen zetten om deze trends in de bedrijfsvoering te passen. Partijen als Delta Lloyd en OHRA zijn zich wel degelijk bewust van nieuwe trends, blijkt uit een bericht dat Smartdriving.nl eerder deze week publiceerde.

Wearable

Het bedrijf pleit er bijvoorbeeld voor om wearable-technologie te koppelen aan klantgegevens. “Wearables bieden enorm veel kansen om niet alleen nieuwe soorten verzekeringsdiensten en -producten te ontwikkelen, maar ook om middels draagbare technologie op een andere manier met klanten een relatie aan te gaan”, schrijft CRM. Augmented reality zou gebruikt kunnen worden op het gebied van preventie, risicoscans en bij schadeclaims.

Verzekeraars

Een eerste stap voor verzekeraars is slim gebruikmaken van interne en externe data om hun product- en dienstenaanbod te innoveren. Het geeft verzekeraars de mogelijkheid om de klant van de toekomst te binden, maar ook kansen om het risicomanagement beter te beheren om risico’s sneller te identificeren. Het analyseren van big data helpt ook om digitale interactie aan te gaan en nieuwe diensten te ontwikkelen.

FinanceLab

Aad Schulten, van het FinanceLab bij CRM Partners, adviseert verzekeraars om snel te reageren: “Uit diverse onderzoeken blijkt dat verzekeraars de digitale veranderingen die op hen afkomen nog niet goed in het vizier hebben. Dat terwijl nieuwe initiatieven in sneltreinvaart op de markt komen. Tijd dus voor actie. Om op deze trends in te spelen kunnen verzekeraars de systemen gebruiken die ze nu al in huis hebben. Zo kan een CRM-systeem een aanzienlijke bijdrage leveren in het registreren en beheren van informatie over de klant. Op basis hiervan kunnen zij vervolgstappen zetten om hun productaanbod te innoveren.”
(© foto: Volvo)

Bronnen en meer info:
CRM Partners
AMweb

Beeld Tesla Model S: www.editorsproject.com / Joris Spuesens