Wagenpark kan krimpen met 85% dankzij zelfrijdende auto

Wagenpark kan krimpen met 85% dankzij zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto’s staan al langer in het middelpunt van de belangstelling. Vooral ICT-bedrijven als Google en Uber doen er veel onderzoek naar en investeren volop om zelfrijdende auto’s op de markt te brengen.

Smartdriving.nl analyseert wat de gevolgen zijn voor het wagenpark. Onderzoekers van het Lawrence Berkeley National Lab in Californië komen bijvoorbeeld tot de conclusie dat het milieu zeer gebaat is bij zelfrijdende auto’s. Een vloot zelfrijdende elektrische taxi’s die alle privé-brandstofauto’s vervangt, reduceert de CO2-uitstoot met 90 procent en brengt het gebruik van olie door auto’s terug met 100 procent. Dit terwijl de gemeenschap als geheel ook nog geld bespaart op lange termijn.

Zelfrijdende auto

Op dit moment is zo’n drastische overgang nog niet mogelijk omdat de auto’s er simpelweg nog niet zijn, maar uit eerder onderzoek blijkt dat 44 procent van de Amerikanen overweegt om een zelfrijdende auto aan te schaffen in de komende 10 jaar, zelfs als deze $ 5.000 duurder is dan een brandstofauto.

Milieuvriendelijk

“Ondanks de hogere prijzen voor elektrische auto’s, zou een systeem met zelfrijdende taxi’s veel goedkoper uitvallen dan de huidige manier van rijden”, zegt Jeff Greenblatt, co-auteur van het onderzoek. “Als we nu beginnen met alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen, zal dit op korte termijn leiden tot een aanzienlijke reductie van uitstoot en oliegebruik. Milieuvriendelijk en goedkoop gaan niet vaak samen, maar in dit geval dus wel.”

Wagenpark

“Met een wagenpark van ongeveer 15 procent van de huidige vloot aan privé-auto’s kunnen we de vervoersbehoefte van de huidige bevolking dekken”, schat Greenblatt. De meeste besparingen zijn te behalen in de exploitatiekosten. Een zelfrijdende auto kost ongeveer $ 150.000. Als deze auto non-stop rijdt en er geen salaris voor de chauffeur en geen brandstof betaald moeten worden, dan verdient deze investering zich in vijf jaar terug.

Actieradius

De beperkte actieradius van de huidige elektrische auto’s is ook op te lossen met zelfrijdende auto’s, omdat een bijna lege auto naar een laadpunt kan rijden en de passagiers daar vervolgens verder kunnen rijden met een geladen exemplaar. Wel moeten er bij de invoering van zelfrijdende auto’s nog heel wat uitdagingen op het gebied van regelgeving, technologie en aansprakelijkheid worden opgelost.

Taxi

De verwachting is dat voldoende zelfrijdende auto’s pas in 2025 beschikbaar zijn, maar als in 2030 5 procent van de verkochte auto’s wordt ingezet als zelfrijdende taxi zal dit al aanzienlijke milieuvoordelen opleveren: er zijn 7 miljoen vaten olie minder nodig per jaar, de jaarlijkse CO2-uitstoot kan worden gereduceerd met 2,1 tot 2,4 miljoen ton. Dit is gelijk aan de stroomopbrengst van meer dan 1.000 2-megawatt windmolens.

Bronnen en meer info:
Website Berkeley

Beeld : Smoothgroover22 / Smoothgroover22